onsdag 12 december 2012

In my mind

Satt och kollade på "Plain Jane" på MTV, och för er som inte vet så är det ett program där Louise Roe försöker få upp självförtroendet på tjejer som tycker illa om sig själv men är förälskad i någon som de inte vågar ta kontakt med.
Jag tycker det är tråkigt att så många tjejer ska behöva känna så om sig själv, för alla är unika men trots de vill man bli någon annan med en smalare kropp, längre hår eller helt annat utseende.
Jag påstår inte att jag själv inte är på det här viset för alla har vi något som vi är mindre nöjda med, men det gäller att plocka fram de vi faktiskt är nöjd med och därefter kanske helt enkelt får hitta det positiva med de man inte gillar, eller se till att man blir nöjd med det på något vis.
Som jag skrev tidigare så är alla unika, så varför ska man förändra sig själv när det bara finns en upplaga för att bli någon annan som redan finns?
Att bygga upp ett självförtroende är inte lätt och det har det aldrig varit, men man kan göra det lättare genom att öppna upp sig och faktiskt inse att man är bra, att man är fin, att man duger som man är, osv, istället för att trycka ned sig själv på grund av någon enstaka grej som man tycker är "fel" eller "fult".
Alla är fina! Har man en fin insida så blir det yttre också fint. Och för att verkligen kunna älska en annan person så måste man först kunna älska sig själv.

Jag kan själv erkänna att jag har och haft det jobbigt med självförtroendet, hade jag inte haft ett dåligt självförtroende hade jag inte haft anorexi, men efter allt jag gått igenom har jag lärt mig otroligt mycket.

Jag gick in på min första blogg idag som jag hade i början av 2009 (tror jag i alla fall att det var) och där hade jag skrivit mycket om hur illa jag tycker om mig själv, och här är ett par exempel:

"Ahh, uch, fitta jävla helvetes BLÄÄÄÄH!
Är på dåligt humör, ska snart på fotbollsmatch i Nälden och allt är åt helvete! >.<
Sitter och funderar och jag bara måste ge fan på den att ja ska bli smalare och gå ner i vikt! För om inte, så mår ja piss och tänker bara på hur jävla fet jag är >.<
Ajja, hatar allt just nu men jag har ju skäl till de...
"

"Ja har sämst sjförtroende, och ja mår piss av de !
Jag önskade att ja kunde ha jättebra sjförtroende för såhär kan man ju inte leve...
Och att alla (kända) bloggare är smala, snygga och perfekta... men vf är inte en ända litte mullig lr tjock för?! 
Jo för att dagens samhälle har gjort de så ! Och de stör jag mej på, för oss som har litte mer att ta på, och kanske inte ser ut som en fotomodell har de jävligt tufft och kan inte visa sej som man vill på stranden, lr få in de här lönerna från bloggen för inga vill ju läsa en fet och fuls blogg... 

Ja kan ju säga att ja har ju inte den där kroppsformen som ja så gärna skulle vela ha, ja är ju som många andra, litte mullig och har irritersamma valkar och shiets. + att jag tycker att jag har ett mycket spc utséende, mitt pannben syns väldigt mkt vid mina ögon, och ögonen är små (men vackra, tycker jag iaf ^^) Rund min mun har ja sånna här skrettrynkor lr vad man ska kalla de som stör mej ! Och stora blåa påsar under ögonen... OCH ett väldigt runt ansikte >.<
Jaa, nu ha ja fått me mkt saker som ja hatar med mej sj... men nu vill ja bara säga..."



Nog sjutton lyckades jag gå ner i vikt och bli smalare, men på vilka villkor? Inga bra i alla fall.
Att dra på sig en ätstörning för att man är missnöjd med sin kropp är inte klokt, men tyvärr händer det för ofta.
Jag önska att man inte skulle behöva lida av dåligt självförtroende, att alla ska känna sig bekväm med sin kropp ändå och bara ge en själv god kritik och allt man gör bra istället för allt dåligt. 
Jag ger ofta mig själv beröm när jag gjort något bra, för det bygger upp mig som person och gör att jag gör ännu bättre ifrån mig vid nästa gång. 


Nä men det här var bara en tanke som slog mig.
Jag önskar er alla ett gott självförtroende i jul! För de är alla värd! :)

2 kommentarer: