torsdag 9 maj 2013

"Arbetsförmedlarna pressas i poängjakt"

Jag läste just på Aftonbladet om att arbetsförmedlarna pressas i poängjakt. Vid varje kurs eller program de arbetslösa sätts i hamnar arbetsförmedlaren i en så kallad poänglista vilket belönar sig i högre lön trots att de är medveten om att vissa kurser, program och arbetsplatser är värdelösa och oseriösa för enskilda arbetslösa.
Det skrevs även om dessa så kallade handlingsplaner. Dessa planer ska egentligen göras individuella med tydliga mål men istället kopieras dem och används till alla samt att de bara redigerar enstaka ord vid förnyelse av handlingsplanen för att den ska räknas som förnyad.

Jag kan direkt hålla med om vad som skrevs genom mina egna erfarenheter jag fått under det här året som arbetslös.
Jag har varit på måååånga orelevanta och onödiga kallelser och deltar just nu i ett ganska så onödigt program som än så länge inte leder mig närmare ett jobb. Men om det som står på Aftonbladet stämmer så är det väl inte så konstigt att man kastas hit och dit på onödiga kallelser och program. Klart att arbetsförmedlarna vill tjäna mer pengar och njuta av en högre lön varje månad medans de arbetslösa får leva på existensminimum och slungas hit och dit.
Till exempel blev jag kallad på ett möte om "nystartsjobb" som jag inte ens får ta del av förrän jag är 21år, och jag har inte ens fyllt 20år än. Hur onödigt är inte det?
Jag har iallafall haft turen på min sida att fått gått en handel- och försäljningsutbildning gratis via arbetsförmedlingen som jag anser varit toppen och högt värderat hos mig, men flera av dem som gick i min klass där var dittvingade, och det tycker jag är onödigt. Man ska inte behöva bli tvingad att gå en utbildning om något man kanske är helt ointresserad av när det kanske finns människor där ute som jättegärna velat gått den här utbildningen men inte fick chansen då det var fullt.

Nu vill jag inte klaga på arbetsförmedlarna då flera av dem säkert är sönderstressade på grund av den här poänglistan och kanske inte har de bästa arbetsvillkoren, men något vettigt måste göras.
Jag vet heller inte om detta stämmer, men skulle det göra det så är det sjukt.


Vill ni också läsa artikeln så finns den här: "Arbetsförmedlarna pressas i poängjakt"

Jag skulle väldigt gärna vilja ha ett jobb nu så jag slipper ta del av det här tramset. Slöseri med tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar