onsdag 17 april 2013

Promenix & Biggest loser

Jag har just varit ute på en promenad trots det oskojjiga vädret för att ta en paus mellan repriserna av måndagens och tisdagens program av Biggest loser.
Jag är ju som många andra att jag blir chokladsugen när jag sitter och kollar på film/program så det var väl lika bra att dra på sig ytterkläderna och ta en promenad för att införskaffa sig en bit.
Passar ju så bra att smaska på en bit choklad framför Biggest loser, haha ;)

Den chokladen är helt sinnessjukt god! Går nästan inte sluta att äta den så jag rekommenderar den inte till personer som har svårt att sätta stopp (typ som mig) ;)


Men apropå Biggest loser så reagerade jag lite på vad en av deltagarna sa under måndagens program då en kostexpert var på besök och frågade dem varför de hade valt att leva som de gör, hon svarade att "det är inget val man gör".
Enligt mitt tycke är det ett klart val man tagit. Antingen har man valt att leva hälsosamt genom att äta rätt och träna, eller så har man inte orkat vara hälsosam, med andra ord valt att leva ett mindre hälsosamt liv med dålig kost och ingen motion. Däremot finns det en anledning till sin ohälsa som jag kan gå med på, och det är sjukdomstillstånd. Att man helt enkelt inte kan leva ett aktivt liv (mycket motion) än vad man gör på grund av sjukdom eller liknande, men äta rätt ska man kunna göra ändå för att förbättra sitt tillstånd.
Däremot är det ingen i Biggest loser som lider av någon sådan sjukdom så vitt jag vet och därmed kan man inte skylla på att man "inte valt" att leva ohälsosamt. Alla har en vilja och vill man leva hälsosamt så är det bara att sätta igång, det är ju ingen som hindrar en från att göra det. Antingen ska man börja med något eller sluta med något, helst båda och det är egentligen inte så svårt om man hittat rätt metod (vilket enligt mig inte är diverse dieter!)

Men det här är ju bara vad jag tycker, och jag har valt att leva hälsosamt vilket jag hoppas de flesta gör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar